Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2014

Δηλώσεις του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Λέανδρου Ρακίντζή

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

31 ΟΚΤ. 2014
Αθήνα, 29 Οκτωβρίου 2014 
Αρ. Πρωτ.: ΤΚΕ/Φ.2/26891
Ταχ. Δ/νση: Βασ. Σοφίας 15, Αθήνα
Ταχ. Κωδ.: 106 74
Τηλέφωνα: 2131313142, 213 1313040
FAX: 210 3389145
e-mail : k.vouli@ydmed.gov.gr
e.giannakou@ydmed.gov.gr
 ,

ΠΡΟΣ:
Τη Βουλή των Ελλήνων
Δ/νση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου
Τμήμα Ερωτήσεων
ΚΟΙΝ:
1.   Υπουργό Επικρατείας
2.   Βουλευτή κ. Πάνο Καμμένο

Σε απάντηση της 2757/19.9.2014 Ερώτησης που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής κ. Πάνο Καμμένος με   θέμα:   «Δηλώσεις  του   Γενικού   Επιθεωρητή  Δημόσιας Διοίκησης κ. Λέανδρου Ρακίντζή», και μας διαβιβάστηκε με το Α.Π.:1879/13.10.2014 έγγραφο, του Υπουργού Επικρατείας, συνημμένα σας υποβάλλουμε το με Α.Π.: 26186/17.10.2014, έγγραφο του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης (ΓΕΔΔ).
Επιπλέον, επισημαίνεται ότι εφαρμόζονται απαρεγκλίτως οι διατάξεις που σχετίζονται με τις αρμοδιότητες του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και ιδίως η διάταξη της παρ. 14 του άρθρου 7 του ν.3345/2005 (ΦΕΚ Α7138). Το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης δεν θεωρεί ότι πρέπει να εισηγηθεί οποιαδήποτε διάταξη, η οποία θα επεμβαίνει στην άσκηση των καθηκόντων του Γ.Ε.Δ.Δ. ή μεταβάλλει τις έννομες συνέπειες των εκθέσεων του.

Ο   Υπουργός
Κυριάκος   Μητσοτάκης
Εσωτερική Διανομή:
Γραφείο κ. Υπουργού Γραφείο κ. Υφυπουργού


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Δ/ΝΣΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ                              
 ΠΡΟΣ:
                                           
Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης 
Τμήμα Κοινοβουλευτικού Ελέγχου 
Βασιλίσσης Σοφίας 15 10674

Σε   συνέχεια      του   από   16-10-2014  εγγράφου   σας   (αρ,   πρωτ.
εισερχομένου ΓΕΔΔ 26086/17-10-2014) με το οποίο διαβιβάζεται η με αριθμ. πρωτ. 2757/19-9-2014 ερώτηση του βουλευτή κ. Πάνου Κομμένου και επί των σημείων που αφορούν στο Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης (ΓΕΔΔ), σας γνωρίζουμε τα εξής:
1. Δεδομένου ότι η αποκάλυψη προσώπων που έχουν απαλλαγεί με απαλλακτικά βουλεύματα αποτελεί το ποινικό αδίκημα της συκοφαντικής δυσφήμησης και παράλληλα παράβαση της νομοθεσίας περί ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, τα πρόσωπα αυτά μπορούν να αναφερθούν μόνο ενώπιον του δικαστικού λειτουργού στον οποίο ανετέθη η διαταχθείσα από την Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου προκαταρκτική εξέταση προκειμένου να διακριβωθούν ενδεχόμενες ευθύνες δικαστικών λειτουργών που εξέδωσαν απαλλακτικά βουλεύματα.


α. Το 2009 ο ΓΕΔΔ διενήργησε έλεγχο στον Οργανισμό Σχολικών Κτηρίων (ΟΣΚ), όπου εντοπίστηκαν σοβαρές μισθολογικές υπερβάσεις ύψους περίπου 30 εκατομ. €. Με τις διαπιστώσεις της Έκθεσης συμφώνησε ομόφωνα η Ολομέλεια του ΝΣΚ. Οι υπερβάσεις επιβεβαιώθηκαν στη συνέχεια από έλεγχο μισθοδοσίας που διενήργησε το ΓΛΚ, το οποίο ξεκίνησε τη διαδικασία επιστροφής τους, ως αχρεωστήτως καταβληθέντων. Η Έκθεση Ελέγχου του ΓΕΔΔ διαβιβάστηκε στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών, ο οποίος ξεκίνησε τις διώξεις για απιστία των μελών του Δ.Σ. του ΟΣΚ. Ωστόσο, με τη διάταξη του άρθρου 39 παρ. 12 του ν. 4024/2011, νομιμοποιήθηκαν αναδρομικά οι εν λόγω υπερβάσεις και σταμάτησε κάθε διαδικασία.

β. Το 2010 ο ΓΕΔΔ διενήργησε έλεγχο στον ΟΚΑΝΑ, όπου διαπιστώθηκαν μισθολογικές υπερβάσεις, οι οποίες επιβεβαιώθηκαν από έλεγχο μισθοδοσίας που διενήργησε το ΓΛΚ. Η Έκθεση του ΓΕΔΔ διαβιβάστηκε στον Εισαγγελέα
Λ. Κηφισίας ι, Αθήνα U5&3      Τηλ: 2ΐο6470$7<>      Fax; 2i(i647<>375
Πρωτοδικών, ΰστόσο, με τη διάταξη του άρθρου 111 του ν, 4172/2013, δεν αναζητούνται οι καταβληθείσες πάσης φύσεως υπερβάσεις.

γ. Με τους νόμους 4071/2012 και 4170/2013 διαγράφηκαν τα χρέη όλων των δημοτικών επιχειρήσεων. Στη συνέχεια, η 49/2014 Γνωμοδότηση του ΝΣΚΤ ερμηνεύοντας τις διατάξεις αυτές, αποφαίνεται όπ απαλλάσσονται οι διοικούντες τις δημοτικές επιχειρήσεις από κάθε προσωπική και αλληλέγγυα ευθύνη, αλλά και οι συνυπόχρεοι ιδιώτες.

δ. Με τη διάταξη του άρθρου πρώτου παραγρ. ΙΕ.12 του ν. 4254/2014 τροποποιήθηκε το άρθρο 263α του Π.Κ., ώστε κατηγορίες προσώπων να παύσουν να θεωρούνται υπάλληλοι νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου,
στα οποία μπορούν να διατεθούν επιχορηγήσεις κλπ. από Ν.Π.Δ.Δ., Τράπεζες κλπ και, άρα, δυνάμει υποκείμενα εγκλημάτων σχετικών με την Υπηρεσία. Η πρότερη διάταξη επανήλθε 20 μέρες αργότερα με το άρθρο 50 του ν, 4262/2014, ωστόσο δημιουργείται μείζον θέμα, καθόσον για όλες τις εκκρεμούσες υποθέσεις θα γίνει επίκληση της ευνοϊκότερης διάταξης, έστω και αν ίσχυσε για μια ημέρα.

ε. Με το άρθρο 20 παράγρ 6 εδ. β* του ν, 4255/2014 παύουν οριστικά οι εκκρεμείς ποινικές διώξεις που αφορούν σε κάθε είδους πράξεις και παραλείψεις σχετιζόμενες με διάθεση πόρων του ΟΑΕΕ για την εξυπηρέτηση του σκοπού του.
στ. Με το άρθρο 51 παράγρ. 9 του ν. 3918/2011 παύει η αναζήτηση ως αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών που χορηγήθηκαν ως επιδόματα μεταπτυχιακών σπουδών στους προϊσταμένους των Γενικών Διευθύνσεων κλπ φορέων του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης για το χρονικό διάστημα από 1-9-2005 έως 31-9-2010 και η εκ των υστέρων άρση τυχόν γενομένων καταλογισμών.

ζ. Με το άρθρο 68 του ν. 4139/2013 τροποποιήθηκε το άρθρο 235 του Π.Κ. και ορίστηκε ότι «Δεν συνιστά δωροδοκία η απλή υλική παροχή προς έκφραση ευγνωμοσύνης». Η διάταξη αυτή καταργήθηκε μετά από έντονες διαμαρτυρίες του ΓΈΔΔ, με το άρθρο 8 παρ. 2 του ν. 4198/2013.

η. Με το άρθρο 3 παρ. 8, 9 και 10 του ν. 4046/2012 απαλλάσσονται από κάθε ευθύνη τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων των ελληνικών τραπεζών, που αποφάσισαν τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα επαναγοράς ομολόγων αλλά και τα στελέχη της Τράπεζας της Ελλάδος για την απόφαση συμμετοχής του Κοινού Κεφαλαίου των ΝΠΔΔ και των Ασφαλιστικών Φορέων σε πρόγραμμα ανταλλαγής τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου, ή άλλης χρηματοδοτικής διευκόλυνσης, κατ' εφαρμογή προγράμματος για την αναδιάταξη του ελληνικού χρέους:

θ. Με τη διάταξη του άρθρου 31 παρ. 4 του ν. 4141/2013 ορίστηκε ότι αναστέλλεται η ποινική δίωξη των προσώπων στα οποία είχε, έχει ή πρόκειται να ανατεθεί η νόμιμη εκπροσώπηση των εταιρειών που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων των μεσοπρόθεσμων πλαισίων δημοσιονομικής πολιτικής 2011-2015 και 2013-2016 για οφειλές των εταιρειών προς το Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ., ασφαλιστικούς οργανισμούς και ΟΤΑ α' Λ. Κηφισίας ι, Αθήνα ι \&$      Τηλ: 2106470370      ^ax; 210647^375
και β' βαθμού. Η αναστολή των προηγούμενων περιπτώσεων διαρκεί μέχρι την ολοκλήρωση είτε της αποκρατικοποίησης της εταιρείας για οφειλές της οποίας διώκεται ο νόμιμος εκπρόσωπος της ή έχουν επισπευσθεί μέτρα εκτέλεσης, είτε μέχρι την αξιοποίηση επιμέρους περιουσιακών στοιχείων αυτής είτε μέσω της μεταβίβασης περιουσιακών στοιχείων της στο ΤΑΙΠΕΔ είτε με τη θέση της σε λύση και εκκαθάριση, οπότε αίρεται το αξιόποινο των πράξεων και παύουν οριστικά τόσο οι ποινικές διώξεις όσο και κάθε πράξη ή μέτρο εκτέλεσης κατά των φυσικών προσώπων, ενώ η ευθύνη εξόφλησης των οφειλών αυτών
παραμένει στα νομικά πρόσωπα και βαρύνει τα περιουσιακά τους στοιχεία.

ι, Στο άρθρο 78 του ν. 4146/2013 ορίζεται ότι δεν συνιστά απιστία, κατά την έννοια των άρθρων 256 και 390 του Ποινικού Κώδικα, για τον Πρόεδρο, τα μέλη του Δ.Σ. και τα στελέχη των Τραπεζών, η σύναψη δανείων πάσης φύσεως με νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, του ευρύτερου δημοσίου τομέα, όπως αυτός οριοθετείται κατά νόμο, καθώς και η εν γένει παροχή πιστώσεων σε αυτά, εφόσον πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις: α) υφίστανται αποφάσεις των θεσμοθετημένων εγκριτικών επιτροπών ή οργάνων κάθε τράπεζας και β) τηρήθηκαν, κατά τη χορήγηση τους, οι σχετικές κανονιστικές πράξεις της Τράπεζας της Ελλάδος (ΠΔΤΕ).
ια. Με τη διάταξη του άρθρου 9 παρ. 2 του ν. 4224/2013 ορίζεται ότι τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου ή άλλου συλλογικού οργάνου διοίκησης της «Γ.Μ.Μ ΑΕ. ΛΑΡΚΟ» δεν υπέχουν καμία ευθύνη ποινική, αστική, διοικητική ή άλλη κατά την άσκηση των καθηκόντων τους που αφορούν στη διαδικασία αποκρατικοποίησης ή στην αξιοποίηση επιμέρους περιουσιακών στοιχείων
της «Γ.Μ.ΜΑΕ. ΛΑΡΚΟ». Επίσης, τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου ή άλλου συλλογικού οργάνου διοίκησης της «Γ.Μ.ΜΑΕ. ΛΑΡΚΟ» δεν υπέχουν ποινική, αστική, διοικητική ή άλλη ευθύνη και δεν λαμβάνονται ατομικά διοικητικά μέτρα ή μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης κατά αυτών για χρέη της εταιρείας προς το Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ. και οργανισμούς του Δημοσίου.

ιβ. Με τη διάταξη του άρθρου 19 του ν. 4224/2013 αναστέλλονται όλες οι ποινικές υποθέσεις που εκκρεμούν ενώπιον των ποινικών δικαστηρίων για τους Προέδρους και τα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων των Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων κάθε βαθμού, καθώς και για τους Γενικούς Διευθυντές, τους Διευθυντές, τους Διαχειριστές, τους Γραμματείς, τους Ταμίες των Οργανώσεων αυτών, εφόσον διαρκεί η θητεία τους ή έχει καθ% οιονδήποτε τρόπο λήξει μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού, με την προϋπόθεση ότι οι οργανώσεις αυτές συγχωνεύονται ή/και μετατρέπονται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου αυτού ή τίθενται σε καθεστώς εκκαθάρισης ή έχουν τεθεί σε εκκαθάριση με οποιονδήποτε τρόπο, συμπεριλαμβανομένης  και  της  ειδικής εκκαθαρίσεως  και  αυτή  δεν έχει περατωθεί.

ιγ. Με τη διάταξη του άρθρου 55 του ν. 4262/2014, από την υπογραφή Συμφώνου Εξυγίανσης στο οποίο περιλαμβάνεται ρύθμιση οφειλών προς το Δημόσιο και τους ασφαλιστικούς φορείς, αναστέλλεται η ποινική δίωξη και η εκδίκαση των ποινικών υποθέσεων για το αδίκημα της μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο και της μη καταβολής ασφαλιστικών εισφορών προς τους
Λ. Κηφισίας ι, Αθήνα 11523      Τΐ)λ: 2106470370      Fax: 2106470375
φορείς κοινωνικής ασφάλισης, για νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα, παρέχουν δευτεροβάθμια κοινωνική φροντίδα ή έχουν ως αποκλειστικό καταστατικό σκοπό την οικονομική και λειτουργική υποστήριξη των παραπάνω νομικών προσώπων, που παρέχουν δευτεροβάθμια κοινωνική φροντίδα, και αντιμετωπίζουν προβλήματα βιωσιμότητας, εκπονούν και υποβάλλουν προς έγκριση στην αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, Σχέδιο Εξυγίανσης. Επίσης, για ίσο χρονικά διάστημα, αναστέλλεται η παραγραφή των αδικημάτων αυτών. Σε περίπτωση συνολικής εξόφλησης των οφειλών που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση, παύει κάθε σχετική ποινική αξίωση.

ιδ. Με τη διάταξη του άρθρου 63 του ν. 4280/2014, προστίθεται παράγραφος στο άρθρο 4 του προεδρικού διατάγματος «χαρακτηρισμός χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών του Σχινιά - Μαραθώνα ως Εθνικού Πάρκου» σύμφωνα με την οποία «οι υφιστάμενες προ του έτους 1955 ταβέρνες διατηρούνται μέχρι να εγκριθεί η μετεγκατάσταση τους στη Ζώνη Β2 η οποία θα πρέπει να υλοποιηθεί το αργότερο εντός χρονικού διαστήματος έξι μηνών από τη σύνταξη της έκθεσης - μελέτης για τη ζώνη Β2......και σε κάθε περίπτωση για ένα χρόνο». Η Ζώνη Β2 θεσπίζεται από το προεδρικό διάταγμα σαν «περιοχή αναψυχής, αθλητισμού και κατοικίας. Στη ζώνη αυτή επιτρέπεται η ανέγερση και λειτουργία αναψυκτηρίων, εστιατορίων, ταβερνών, υπαιθρίων εγκαταστάσεων αθλητισμού και κατοικίας. Το Ε' Τμήμα του ΣτΕ με την αριθμ. 1318/2001 απόφαση του απαγόρευσε την ίδρυση και λειτουργία ταβερνών, εστιατορίων και αναψυκτηρίων στη Ζώνη Β2 και στη Ζώνη A3 όπου βρίσκεται το αισθητικό δάσος του Εθνικού Πάρκου Σχινιά Μαραθώνα. Στη Ζώνη A3 λειτουργούσαν έξι παράνομες ταβέρνες που αποτελούσαν αυθαίρετες επεκτάσεις παλαιών ποιμνιοστσσίων, προκαλούσαν ανεπανόρθωτες βλάβες στο Εθνικό Πάρκο και για το λόγο αυτό είχαν κριθεί κατεδαφιστέες. Ο Α. Υπουργός ΠΕΚΑ έκανε δεκτή τροπολογία βουλευτών παρατείνοντας για ένα χρόνο τη λειτουργία των έξι αυθαίρετων ταβερνών, εκ των οποίων οι πέντε είχαν ήδη παύσει να λειτουργούν ύστερα από αφαίρεση των αδειών λειτουργίας τους και την απόφαση σφράγισης τους από το Δήμο Μαραθώνα. Η επίμαχη διάταξη έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την απόφαση του ΣτΕ με την οποία απαγορεύεται η ίδρυση και λειτουργία ταβερνών, εστιατορίων και αναψυκτηρίων στη Ζώνη Β2 κυρίως διότι αυτή εκτείνεται μεταξύ του έλους και του πευκοδάσους, που αποτελούν τα δύο σπουδαιότερα οικοσυστήματα, ειδικής προστασίας του NATURA 2000, του Εθνικού Πάρκου Σχινιά Μαραθώνα. Αμέσως μετά την ψήφιση του νόμου οι εγκαταλελλειμένες παράνομες ταβέρνες λειτούργησαν αυθαίρετα, χωρίς άδειες λειτουργίας.

3. Τέλος, όσον αφορά τα εμπόδια που ενίοτε έχουν τεθεί από δημόσιους φορείς στο έργο του ΓΕΔΔ αυτά αφορούν στη μη σύμπραξη ή αποστολή απαραίτητων για τον έλεγχο στοιχείων, στη μη υλοποίηση πορισμάτων και εκθέσεων ελέγχου, στην αποφυγή αναζήτησης πειθαρχικών ευθυνών εμπλεκόμενων υπαλλήλων, οργάνων ή λειτουργών του δημόσιου τομέα (ειδικά των αιρετών).
Ενδεικτικά αναφέρεται: Ο ΓΕΔΔ, στον οποίο κοινοποιούνται όλα τα πορίσματα και οι εκθέσεις των σωμάτων και υπηρεσιών επιθεώρησης και ελέγχου, διαπιστώνοντας   από τα πορίσματα των οικονομικών επιθεωρητών
Λ. Κηφισίας 1, Αθήνα 11523      Τι)λ; 21Ο6470370      Fax: S1O6470375
της   Γενικής   Διεύθυνσης   Οικονομικής   Επιθεώρησης   την   ανεπάρκεια φορολογικών ελέγχων από πς Δ.Ο.Υ.  της χώρας σε  κρίσιμους τομείς
σε   αυτές
την

προγραμματισμού   και
εταιρείες,
αναγκαιότητα εντατικοποίησης των ελέγχων σε Μ,Κ.Ο., κληροδοτήματα κλπ, πάντα σε γνώση της αρμόδιας Γενικής Διεύθυνσης της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Οικονομικών και με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον.
Η γνωστοποίηση αυτής της αναγκαιότητας έγινε στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του ΓΕΔΔ, όπως προκύπτουν από το θεσμικό του ρόλο,
της εύρυθμης και αποτελεσματικής λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης (άρθρο 1 του ν.3074/02), της οποίας η φορολογική διοίκηση είναι αναπόσπαστο μέρος. Είναι προφανές ότι αφορούσε στην καθοδήγηση των Δ.Ο.Υ. προς την κατεύθυνση προγραμματισμένων ελέγχων στους προαναφερόμενους τομείς χωρίς να αποτελεί απευθείας εντολή του για
έλεγχο φυσικών προσώπων ή εταιρειών.
Με την αιτιολογία ότι οι φορολογικοί έλεγχοι προγραμματίζονται πλέον από την κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικών μέσω ειδικού συστήματος ανάλυσης κινδύνου με συγκεκριμένες εντολές προς τις Δ.Ο.Υ., η
Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου ζήτησε από τον ΓΕΔΔ να μην υποδεικνύονται πλέον εκ μέρους του συγκεκριμένες φορολογικές δράσεις νομικών ή φυσικών προσώπων ή ακόμα και εμπλεκόμενων σε υποθέσεις διαφθοράς δημοσίων λειτουργών.
Ο ΓΕΔΔ πλέον ενημερώνει για την αναγκαιότητα συγκεκριμένων φορολογικών δράσεων απευθείας τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών, ενώ συνεχίζει βέβαια να παρακολουθεί την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία και της φορολογικής διοίκησης, τη παρακολούθηση της δράσης όλων των σωμάτων και υπηρεσιών επιθεώρησης και ελέγχου και τον εντοπισμό φαινομένων διαφθοράς και κακοδιοίκησης.


Ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης
Λέανδρος Ρακιντζής
Αρεοπαγίτης ε.τ.
Λ. Κηφισίας 1, Αθήνα      Τηλ;       Fax: 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου